|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Solfej |
|
Dersin Kodu |
: |
MOP 103 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Tüm Yıl (32 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
10 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
|
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Edindiği solfej bilgisiyle yetkin bir duyuş özelliğine sahip olur Müzikle ilgili üslup ve polifoni biçimleri hakkında kapsamlı bilgiye sahip olur. Alanıyla ilgili olarak müziğin tarihsel gelişimi içerisinde yer alan repertuar hakkında kapsamlı bilgiye sahip olur. Müzik eserlerini deşifre etme konusunda üstün beceriye sahip olur. Dinlediği eserleri notaya dökme konusunda bilgi ve beceriye sahip olur. Alanıyla ilgili olarak yaptığı çalışmaları seslendirme becerisine sahip olur. Eserleri müzikal dinamiklere göre seslendirme becerisine sahip olur. Farklı stil,üslup ve kültürlere ait müzik yapıtları seslendirme becerisine sahip olur.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
MOP003 Solfej
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Toplu ve bireysel söyleme/çalma, dikte, duyuş, teori, dinleyerek analiz, partisyon üzerinde analiz, çalarak okuma, transpozisyon çalışmaları yoluyla, incelenen ya da yorumlanan eserlerin kavranabilmesi için gereken müzikal donanımın sağlanmasını amaçlayan bir derstir.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Türkiye’de ve Batı’da genel olarak müzik eğitimi ve özel olarak solfej eğitimi alanındaki belli başlı sistemler ve bu sistemlerin uygulama alanlarının irdelenmesine yönelik hazırlık niteliği taşıyan bir derstir. Müziğin temel ilkelerinin nota okuma, duyma, ölçü, deşifre ve dikte ana konuları çerçevesinde öğrenciye öğretilmesi; öğrencinin müzikal duyuş ve müzik eserlerini kavrama yeteneğini geliştirmesi dersin içeriğini oluşturur.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Bir önceki yılın konularının kısa tekrarı. |
Bireysel çalışma |
Düz anlatım |
|
2 |
Bir arızalı majör tonlarda çalışmalar. |
Bireysel çalışma |
Düz anlatım |
|
3 |
Bir arızalı majör tonlarda çalışmalar. |
Bireysel çalışma |
Düz anlatım |
|
4 |
Bir arızalı majör tonlarda çalışmalar. |
Bireysel çalışma |
Düz anlatım |
|
5 |
Bir arızalı majör tonlarda çalışmalar. |
Bireysel çalışma |
Düz anlatım |
|
6 |
5/8’lik aksak ölçüler |
Bireysel çalışma |
Düz anlatım |
|
7 |
Re Majör diyatonik,modülasyon. |
Bireysel çalışma |
Düz anlatım |
|
8 |
Re Majöre devam ve yaratıcılık çalışmaları. |
Bireysel çalışma |
Problem çözme-Grup çalışması |
|
9 |
Re Majör kromatik, çift ses okuma, 3/8’lik, 6/8’lik |
Bireysel çalışma |
Düz anlatım |
|
10 |
Miksolidyen modu.7/8’lik aksak ölçüler |
Bireysel çalışma |
Düz anlatım |
|
11 |
Si minör diyatonik.Transpoze çalışmaları. |
Bireysel çalışma |
Benzetim-Problem çözme |
|
12 |
Si minör armonik.Fa anahtarı çalışmaları. |
Bireysel çalışma |
Düz anlatım |
|
13 |
Si minör melodik ve firigyen modu. |
Bireysel çalışma |
Düz anlatım |
|
14 |
Si bemol Majör diyatonik. Temel tempolar, fa anahtarı çalışmaları. |
Bireysel çalışma |
Düz anlatım |
|
15 |
Si bemol Majör kromatik, senkop çeşitleri. |
Bireysel çalışma |
Düz anlatım |
|
16 |
Ara sınav |
Değerlendirme |
Değerlendirme grafiği |
|
17 |
Si bemol Majör, üç sesli akorun çeşitleri ve çevrimleri.İki sesli okuma. |
Bireysel çalışma |
Düz anlatım-Grup çalışması |
|
18 |
Sol minör diyatonik.Auftakt.9/8’lik aksak ölçüler. |
Bireysel çalışma |
Düz anlatım |
|
19 |
Lidyen modu.8/8’lik aksak ölçüler. |
Bireysel çalışma |
Düz anlatım |
|
20 |
La Majör diyatonik, çift triole.Tonik,subdominant ve dominant akor ve çevrimleri. |
Bireysel çalışma |
Düz anlatım |
|
21 |
La Majör kromatik.Fa anahtarı çalışmaları.-5’li ve +5’li akoru. |
Bireysel çalışma |
Düz anlatım |
|
22 |
Fa diyez minör diyatonik.32’lik nota ve sus.Aksak ölçüler 10/8’lik |
Bireysel çalışma |
Düz anlatım |
|
23 |
Fa diyez minör kromatik.Eski modların tekrarı. |
Bireysel çalışma |
Düz anlatım |
|
24 |
Mi bemol Majör diyatonik.Tritonun çözümleri, senkop çeşitleri. |
Bireysel çalışma |
Düz anlatım |
|
25 |
Mi bemol Majör kromatik.Çift triole, duole. |
Bireysel çalışma |
Düz anlatım |
|
26 |
Do minör diyatonik, çift sesli okuma. |
Bireysel çalışma |
Düz anlatım-Grup çalışması |
|
27 |
Do minör kromatik, -7’li ve +2’li aralığı, çift sesli çalışmaları. |
Bireysel çalışma |
Düz anlatım-Grup çalışması |
|
28 |
Öğrenilen tüm tonlarda karışık çalışmalar. |
Bireysel çalışma |
Düz anlatım |
|
29 |
Birinci ve ikinci dönem konularının kısa tekrarı ve eksikliklerin tespit edilmesi. |
Bireysel çalışma |
Benzetim-Problem çözme |
|
30 |
Eksikliklerin giderilmesi ve genel tekrar. |
Bireysel çalışma |
Benzetim-Problem çözme |
|
31 |
Sınava hazırlık. |
Bireysel çalışma |
Benzetim-Problem çözme |
|
32/33/34 |
Final |
Bireysel çalışma |
Değerlendirme |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
A.LAVIGNAC,Solfege Des Solfeges Vol 2/A
N.GALLON,Vıngt-cınq Leçons A Charter Superior.
E.POZZOLİ,Solfeggi Cantati A 2Voci
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
100 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
1. Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme başarısı kazanır. |
0 |
|
2 |
2. Sahne sanatçısı vasıflarıyla birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma alışkanlığı kazanır. |
4 |
|
3 |
3. Opera Şan teknik ve yöntemleri aracılığıyla ulusal ve uluslar arası şan literatürüne ait eserleri sahne üzerinde müzikal ve teknik açıdan yorumlama becerisi kazanır. |
4 |
|
4 |
4. Opera Şan eğitiminin karşılığı olarak sahne üzerinde ses mekanizmasını doğru ve etkin kullanma,nefes koordinasyonunu sağlama ve sesin sağlığını koruma becerisi kazanır. |
0 |
|
5 |
5. Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri inceleme becerisi kazandırır. |
2 |
|
6 |
6.Ulusuna,kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma
duyarlılığını kazanır. |
3 |
|
7 |
7. Şan tekniğinin yanında dans,sahne,eskrim disiplinlerinden kazandığı donanım sayesinde bedenine hakimdir. |
0 |
|
8 |
8. Alanında edindiği teknik bilgi sonucunda gelişen söyleme becerisiyle sahne üzerinde oyunculuk becerisini birlikte kullanabilme ve eser üzerinde uygulama becerisi geliştirir. |
0 |
|
9 |
9. Alanıyla ilgili ulusal ve uluslar arası şan literatürüne ait her türlü doküman,araç-gereç,kaynak ile arşiv sağlama becerisini kazanır. |
0 |
|
10 |
10. Çalışmakla yükümlü olduğu eserle ilgili çalışma sürecini bireysel olarak yürütebilme becerisi kazanır. |
5 |
|
11 |
11. Sanat insanı olarak kendini sürekli olarak geliştirir,sanatıyla ilgili güncel aktiviteleri yakından takip eder. |
0 |
|
12 |
12. Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazandırır. |
0 |
|
13 |
13. Sahne sanatlarının gerektirdiği iletişim,sosyal yetkinlik becerisi ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
0 |
|
14 |
14. Değişik kitlelere opera şan sanatıyla ilgili bilgisini aktarma becerisi kazanır. |
0 |
|
15 |
15. Sahne üzerinde odaklanma,hayal gücünü kullanma,gözlem becerisi,sahne refleksine sahip olma ve müzikal hafızasını kullanma becerisine sahiptir. |
0 |
|
16 |
16. Sahne üzerinde karakteri var etme,esere hakimiyet,birlikte söyleme,partneri hissetme becerisi geliştirir. |
0 |
|
17 |
17. Sanat insanı olarak mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurmaya çalışır. |
3 |
|
18 |
18.Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
32 |
4 |
128 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
32 |
4 |
128 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 258 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 10.32 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 10 |
|
|
|