Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Sahne

Dersin Kodu : MOP 002

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Tüm Yıl (32 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 9

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. İSMAİL DİKİLİTAŞ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Sahne sanatlarının temel prensiplerini ve meslek etiğini kavrar ve uygular.
Etüt etme mantığını kavrayarak, sahne sanatlarının temel prensipleri olan "önerilmiş koşul", "eylem", "etki-değerlendirme - tepki", "eylemle analiz yapma" becerilerini edinir.
Etütteki amaca uygun olarak, bilinçli ve mantıklı biçimde eylemler yapabilme becerisinin kazanır.
Aktörlük sanatının temelini oluşturan eylem’i (aksiyon) açığa çıkaran üç temel ateşleyici gücü oluşturan “kimsin, ne istiyorsun? ne yapıyorsun?” sorularına uygulamalı olarak cevap verebilme becerisini kazanır..

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Öğrencinin kendi bedensel malzemesinin (vücudun biomekanizmasının, bilinç ve bilinçaltı mekanizmasının , kas ve sinir sisteminin) nasıl çalıştığının mesleki prensipler ölçüsünde keşfedilmesi ve gelişiminin sağlanması ile duyumsal, zihinsel ve bilişsel olarak, sahne sanatının temel bilgilerinin, mesleki etiğin ve yaratıcılığın anlatılması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği : Öğrenci-oyuncunun beş duyu organının, hayal gücünün, düşünce ve duygu dünyasını, plastik olarak ifade edebilme yeteneklerinin geliştirilmesi ile bir nesneyle ve bir insanla fiziksel düşünsel duygusal ilişki belleğinin yetkinleştirilmesini kapsar. Öğrenciler günlük alıştırmalarla ve sözün olmadığı etütler üzerinde çalışırken bir oyuncuda olması gereken temel nitelikleri kazanırlar.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Stüdyo


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 "Öğrencilerle tanışma ve ""ekip"" bilincinin gerekliliğinin anlatılması ve mesleki Özel Destek / Yapısal Örnekler
2 "Öykü kavramı, gözlem ve dikkat"üzerine çalışma. Etüt etme mantığı. Beş duyu etüdlerine giriş. Özel Destek / Yapısal Örnekler
3 Önerilmiş koşul ve Eylem. Eylemi ortaya sunan koşulların incelenmesi. Eylemli Analiz (yaparak düşünmek). Beş Duyu Etütleri üzerine çalışma Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
4 Önerilmiş koşul ve Eylem. Eylemin uygulamalı incelenmesi ve beden dilinin önemi. Eylemli analiz üzerinden Beş Duyu Etütleri üzerine çalışma. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
5 Önerilmiş koşul içerisinde şartsız ve koşulsuz "inanma duygusu". Beş Duyu etütleri üzerine çalışma ve Nesne Merkezli Etütlere giriş. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
6 "Amaç" ve "Çatışma" kavramı üzerine çalışma. Nesne Merkezli Etütler üzerine çalışma. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
7 "Amaç" ve "Çatışma" kavramı üzerine uygulamalı çalışma ve beden dili çalışmaları. Nesne Merkezli Etütler üzerine çalışma. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
8 Öykü, Olaylar Dizisi ve Mantıksal Dizin analizleri ve Nesne Merkezli Etütler üzerine çalışma. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
9 Öykü, Olaylar Dizisi ve Mantıksal Dizin (nedenler dizisi) analizleri ve Kelime Merkezli Etütlere giriş. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
10 Öykü, Olaylar Dizisi ve Mantıksal Dizinin eylemli analiz yoluyla uygulama yöntemleri ve Kelime Merkezli Etütler üzerine uygulamalı çalışma. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
11 Öykü, Olaylar Dizisi ve Mantıksal Dizinin eylemli analiz yoluyla uygulama yöntemleri ve Kelime Merkezli Etütler üzerine uygulamalı çalışma. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
12 Beş duyu, Nesne merkezli ve Kelime merkezli etüdlerinin tam program içerisinde sunulması ve yanlışların düzeltilmesi. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
13 Beş duyu, Nesne merkezli ve Kelime merkezli etüdlerinin tam program içerisinde sunulması ve yanlışların düzeltilmesi. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
14 Beş duyu, Nesne merkezli ve Kelime merkezli etüdlerinin tam program içerisinde sunulması ve yanlışların düzeltilmesi. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. *Ödev1: Konstantin Stanislavskiy "Bir Karakter Yaratmak" adlı kitabının özeti. Özel Destek / Yapısal Örnekler
15 Dönem analizi ve genel tekrar. Özel Destek / Yapısal Örnekler
16 Dönem analizi ve genel tekrar. Özel Destek / Yapısal Örnekler
17 Eylem´in olgusal ifadesi, "obraz ". "Eylem ve duygu bağlantısının mekanizması" ve Şiir etütlerine giriş. Özel Destek / Yapısal Örnekler
18 Eylem´in olgusal ifadesi, "obraz ". Şiir Etütlerindeki obrazın belirlenmesi ve uygulamalı ifade olanaklarının araştırılarak anlatılması. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
19 Eylem´in olgusal ifadesi, "obraz ". "Eylem ve duygu bağlantısının mekanizması" Şiir etütlerine çalışma. Eylem´in olgusal ifadesi, Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
20 Eylem´in olgusal ifadesi, "obraz ". "Eylem ve duygu bağlantısının mekanizması" nın eylemli analiz yoluyla Şiir etütlerinde uygulanması. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
21 Eylem´in olgusal ifadesi, "obraz ". "Eylem ve duygu bağlantısının mekanizması" nın eylemli analiz yoluyla Şiir etütlerinde uygulanması. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
22 Şiir etüdlerinin tam program içerisinde sunulması ve yanlışların düzeltilmesi. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
23 Eylem´in olgusal ifadesi, "obraz ". "Eylem ve duygu bağlantısının mekanizması" nın eylemli analiz yoluyla Şarkı etütlerine giriş. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
24 Eylem´in olgusal ifadesi, "obraz ". "Eylem ve duygu bağlantısının mekanizması" nın eylemli analiz yoluyla Şarkı etütlerinde uygulanması. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
25 Eylem´in olgusal ifadesi, "obraz ". "Eylem ve duygu bağlantısının mekanizması" nın eylemli analiz yoluyla Şarkı etütlerinde uygulanması. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
26 Eylem´in olgusal ifadesi, "obraz ". "Eylem ve duygu bağlantısının mekanizması" nın eylemli analiz yoluyla Şarkı etütlerinde uygulanması. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
27 Şiir ve Şarkı etüdlerinin tam program içerisinde sunulması ve yanlışların düzeltilmesi. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
28 Şiir ve Şarkı etüdlerinin tam program içerisinde sunulması ve yanlışların düzeltilmesi. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
29 Sınav programının provaları ve akışlar. *Ödev2: Öğrencinin bir yıl içerisinde yaptığı çalışmaların içeriğini ve sürecini ortaya koyacak bir savunma dosyası. Özel Destek / Yapısal Örnekler
30 Sınav programının provaları ve akışlar. Özel Destek / Yapısal Örnekler
31 Final hazırlığı ve Genel Provalar. *Ödev2 Sunumu
32/33/34 Final.


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Stanislavskiy, Konstantin S. (1992), Bir Aktör Hazırlanıyor, (Çev. Suat Taşer), İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
 Stanislavskiy, Konstantin S. (1992), Sanat Yaşamım, (Çev.Suat Taşer), İstanbul: Can Yayınları.
 Stanislavskiy, Konstantin S. (1993), Oyuncunun El Kitabı, (Çev.Gürkal Aylan. Düşünen), İstanbul: Adam Yayınları.
 Stanislavskiy, Konstantin S. (1996), Bir Karakter Yaratmak, (Çev.Suat Taşer), İstanbul: Papirüs Yayınları.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0
    Ödev/Proje/Diğer 2 100
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 1. Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme başarısı kazanır. 3
2 2. Sahne sanatçısı vasıflarıyla birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma alışkanlığı kazanır. 5
3 3. Opera Şan teknik ve yöntemleri aracılığıyla ulusal ve uluslar arası şan literatürüne ait eserleri sahne üzerinde müzikal ve teknik açıdan yorumlama becerisi kazanır. 2
4 4. Opera Şan eğitiminin karşılığı olarak sahne üzerinde ses mekanizmasını doğru ve etkin kullanma,nefes koordinasyonunu sağlama ve sesin sağlığını koruma becerisi kazanır. 0
5 5. Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri inceleme becerisi kazandırır. 4
6 6.Ulusuna,kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlılığını kazanır. 4
7 7. Şan tekniğinin yanında dans,sahne,eskrim disiplinlerinden kazandığı donanım sayesinde bedenine hakimdir. 5
8 8. Alanında edindiği teknik bilgi sonucunda gelişen söyleme becerisiyle sahne üzerinde oyunculuk becerisini birlikte kullanabilme ve eser üzerinde uygulama becerisi geliştirir. 5
9 9. Alanıyla ilgili ulusal ve uluslar arası şan literatürüne ait her türlü doküman,araç-gereç,kaynak ile arşiv sağlama becerisini kazanır. 0
10 10. Çalışmakla yükümlü olduğu eserle ilgili çalışma sürecini bireysel olarak yürütebilme becerisi kazanır. 3
11 11. Sanat insanı olarak kendini sürekli olarak geliştirir,sanatıyla ilgili güncel aktiviteleri yakından takip eder. 3
12 12. Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazandırır. 5
13 13. Sahne sanatlarının gerektirdiği iletişim,sosyal yetkinlik becerisi ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. 5
14 14. Değişik kitlelere opera şan sanatıyla ilgili bilgisini aktarma becerisi kazanır. 0
15 15. Sahne üzerinde odaklanma,hayal gücünü kullanma,gözlem becerisi,sahne refleksine sahip olma ve müzikal hafızasını kullanma becerisine sahiptir. 5
16 16. Sahne üzerinde karakteri var etme,esere hakimiyet,birlikte söyleme,partneri hissetme becerisi geliştirir. 5
17 17. Sanat insanı olarak mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurmaya çalışır. 4
18 18.Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 32 2 64
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 32 5 160
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 2 4
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 230
Toplam İş Yükü / 25 (s): 9.2
Dersin AKTS Kredisi: 9